'Ha isten hajlandó megelőzni a rosszat, de nem képes rá, akkor nem mindenható. Ha képes rá, de nem hajlandó, akkor aljas. Ha nem képes rá és nem is akarja, akkor miért neveznénk istennek? (Különben miért történnének rossz dolgok jó emberekkel?)'
2010-05-11
franklyn
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Mert a rossz fogalma nélkül nem létezne a jó fogalma. A kellemetlen nélkül a kellemesnek nincs mihez képest kellemesnek lennie. A világ viszonylagos. Nem éreznénk a hideget- meleg nélkül. A fent nélkül nem lenne lent. Márpedig ha nincs rossz- a jó nem jó. Ha pedig nincs jó sem (nincs differenciáltság)- akkor nincs semmi sem. Nem nyilvánulhat meg a lét. Elnagyoltan írom. Ezzel választ adtam arra is, miért nem lehetünk "teljesen" szabadok, mindenhatók, vagy bármilyenek. A lét differenciált. Ha csak egyfajta "totális" minőség létezne- az nem lenne "semmilyen". "Mindent" tapasztalni épp annyi- mint "semmit". Bocs, hogy ilyen lazán és pontatlanul fogalmaztam- de a lényeg benne foglaltatik, rámutató jelleggel. :)
VálaszTörlésPersze, tudom- ez senkit sem fog úgymond megvigasztalni. De elég belegondolni, mi történik a látszólag "tartósan kellemes" állapottal (általában?)- hozzászokik az ember. Immúnis lesz rá. "Többet" akar. Egyesek ezt megoldják "belül"- értékként kezelik. Például egy emberi kapcsolatot. Nem új ingert akarnak, mást. Mások függeni kezdenek. De nem megyek bele jobban.
VálaszTörlésAnnyit még, hogy a "rossz dolgok" fogalma sem teljesen egyértelmű- még ez is relatív. A szegény azon stresszel, hogy nem lesz mit enni. A gazdag meg azon, hogy elveszt pár milliót a tőzsdén- abba omlik össze. Minden viszonylagos. Mi számít rossznak? Hogy elhagy a szerelmed? Vagy nem szeret, aki neked kellene? Meghal egy számodra fontos személy (ehhez képest az előzőek- nekem- semmiségeknek tűnnek, míg mások a szeretteiket is eladnák pár millióért). Egy biztos: mindenki életében vannak relatíve kellemes, és kellemetlen "tényezők". Ez van. :))
VálaszTörlés